|
PK Biológia, Chémia, Geografia
1. zloženie PK
Mgr. Beáta Kirešová
RNDr. Viera Petnuchová
RNDr. Andrea Sedláková
Mgr. Soňa Jenčušová
Mgr. Veronika Parimuchová
Mgr. Jana Stretavská
2. vyučovanie - počet hodín týždenne
Biológia:
5., 7., 8. ročník: 2 hodiny týždenne
6., 9. ročník: 1 hodina týždenne, nejazykový variant + 1 hodina týždenne
Chémia:
7. ročník 2 hodiny týždenne
8. ročník: 1 hodina týždenne
9. ročník: 2 hodiny týždenne
Geografia:
5.ročník: 2 hodiny týždenne
6.ročník: 1 hodina týždenne
7.ročník: 1 hodiny týždenne
8. ročník 1 hodiny týždenne, nejazykový variant + 1 hodina týždenne
9. ročník: 1 hodina týždenne
3. charakteristika predmetu
Biológia:
Učebný predmet umožňuje rozvíjať a prehlbovať poznatky o živých organizmoch s dôrazom na vzájomné vzťahy k prostrediu, ako aj človeka k živým a neživým zložkám prostredia. Poznanie zákonov, ktorými sa riadi živá príroda, je základom pre pochopenie jej fungovania ako celku a je dôležité pre formovanie citlivého vzťahu k nej. Toto poznanie je zároveň nevyhnutným predpokladom zodpovedného prístupu k celému okolitému svetu, ako aj sebe samému.
Učebný predmet biológia je koncipovaný tak, aby bolo možné čo najviac používať moderné didaktické formy, metódy a prostriedky, ktoré okrem maximálnej názornosti, podporujú samostatnosť a kreativitu žiakov pri práci s informáciami a rozvíjajú schopnosť poznatky aj využiť.
Chémia:
Predmet chémia vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda svojim experimentálnym charakterom vyučovania umožňuje žiakom hlbšie porozumieť zákonitostiam chemických javov a procesov. Obsah učiva tvoria poznatky o vlastnostiach a použití látok, s ktorými sa žiaci stretávajú v každodennom živote.
Sú to predovšetkým tieto oblasti: chémia potravín a nápojov, kozmetiky, liečiv, čistiacich prostriedkov, atď. Zvlášť významné je, že pri štúdiu chémie špecifickými poznávacími metódami si žiaci osvojujú dôležité spôsobilosti. Ide predovšetkým o rozvíjanie spôsobilosti objektívne a spoľahlivo pozorovať, experimentovať a merať, vytvárať a overovať hypotézy v procese riešenia úloh rôznej zložitosti. Organickou súčasťou učebného predmetu chémia je aj systém vhodne vybraných laboratórnych prác, ktorých správna realizácia si vyžaduje osvojenie základných manuálnych zručností a návykov bezpečnej práce.
Geografia:
Učebný predmet geografia rozvíja u žiakov poznanie jedinečnosti planéty Zem. Od toho sa odvíja obsah predmetu. Žiaci pochopia význam poznania zákonitostí Zeme: Uvedomia si, že dokonalé pochopenie princípov existencie Zeme im pomôže ju využívať a chrániť. Kompetencie, ktoré si žiaci prehlbujú štúdiom geografie, umožňujú im spoznávať krajinu, zákonitosti jej usporiadania, možnosti optimálneho využitia a ochrany krajiny človekom.
Obsah geografie sa sústreďuje aj na väzby prírody a ľudskej spoločnosti. Vzhľadom na nárast problémov, vyplývajúcich z aktivít človeka a ich dopadu na prírodné prostredie i na spoločnosť, žiaci získajú aj skúsenosti ako reagovať na zmeny v priestore, pochopiť ich a v budúcnosti riešiť.
Základnou geografickou kompetenciou je práca s mapou. Vedieť pracovať s mapou, čítať ju, analyzovať obsah mapy a interpretovať ho, orientovať sa podľa mapy, vedieť zhotoviť jednoduchý náčrt okolia a i. Túto základnú kompetenciu podporujú i záujmy žiakov, nielen o svoje okolie, ich možnosť cestovať, pracovať s internetom a i.
Spoznávanie Zeme je základnou podmienkou jej ochrany. Každé miesto na Zemi je iné, líši sa podnebím, rastlinstvom, živočíšstvom, obyvateľmi a ich výtvormi. Obyvateľstvo v rôznych častiach sveta sa líši nielen jazykom ale aj svojou kultúrou či spôsobom života. Poznanie týchto charakteristík a ich pochopenie vedie k porozumeniu predovšetkým vzájomných väzieb v krajine. Posúdiť postavenie Slovenska v porovnaní s ostanými štátmi, ako ďalej zmeniť súčasný stav a pričiniť sa o rozvoj Slovenska a jeho regiónov tiež patria do geografického poznávania. Námety, čo môže každý žiak urobiť pre svoje mesto, svoj región, sú súčasťou praktického geografického výstupu potrebného pre bežný život.
4. súťaže a úspechy
Úspechy v šk.roku 2017/2018
- Geografická olympiáda: zo školského do okresného kola postupujú títo žiaci: Ivan Mikluš, Filip Lipták, Jakub Belanský (kategória G), Nela Tkáčová Sadová, Sarah Viktória Vašková, Jarmila Semanová (kategória F),Daniel Ivanko, Michal Štuller, Barbora Stupavská (kategória E.). (pripravuje p. uč. Vašková)
- Biologická olympiáda: kategória C – do OK postupujú žiačky 8.B Margaréta Oratorová, Izabella Pyrigyi v teoreticko – praktickej časti, do projektovej časti postupuje Michal Štuller ( žiakov pripravuje p. uč. Novická), BIO kategória D – žiakov pripravujú p. uč. Petnuchová, Sedláková, Novická
- Chemická olympiáda : školského kola zúčastní 30 žiakov (9.A, B ) – žiakov pripravuje p. uč. Novická
Úspešným riešiteľom blahoželáme a postupujúcim prajeme veľa šťastia a úspechov v okresných kolách olympiád.
Hliadka mladých zdravotníkov : p. uč. Sedláková, Petnuchová a Novická pripravujú žiakov 8.a 9. ročníka
Botanikiáda: žiakov 5.ročníka pripravuje p. uč. Jenčušová
Bezstavovce a stavovce našich lesov: interaktívna súťaž (žiakov 5.ročníka pripravuje p. uč. Jenčušová)
5. projekty:
Týždeň prírodovedných predmetov : začal sa v týždni vedy a techniky – žiakmi 6.a7.roč. boli uskutočňované fyzikálno – chemické pokusy pre žiakov a priateľov školy vo vestibule A pavilónu (p. uč. Gorcsosová, Vysopalová, Jakešová, Sedláková, Novická ), biológia ako ju nepoznáme – netradičné vyučovanie - „Dobre vedieť“, mikroskop – malý zázrak, poskytovanie 1.pomoci a ľudské telo, prezentácie na tému „Rekordy Zeme“, interaktívne a stolové hry, hry - pexeso, karty, omaľovánky, tajničky, tiež populárno-vedecké filmy - žiaci si mohli preveriť vedomosti z biológie, chémie a geografie. ( p. uč. Petnuchová, Vašková, Jenčušová)
Exkurzie: žiaci 5. ročníka navštívili Technické múzeum – Planetárium, žiaci 6. ročníka sa zúčastnili exkurzie do Tropikária a Oceanária, tiež Paláca zázrakov v Budapešti, 2x navštívili Botanickú záhradu v Košiciach – začiatkom októbra expozíciu jesenných plodov, v novembri expozíciu spojenú s besedou o mede, a tiež fy. KOSIT v Kokšov Bakši, žiaci 8. ročníka si prezreli expozíciu Opálových baní v Dubníku pri Prešove, tiež chemické laboratóriá Strednej zdravotníckej školy v Košiciach, kde si mohli odmerať zrak a vymodelovať zubný implantát. V popoludňajších hodinách bola žiakom a rodičom odporúčaná návšteva Technického múzea expozícia „Hrou k poznaniu“.
Projekty:
1.„Škola podporujúca zdravie“- „Zdravá škola – základ zdravia“ - p. uč. Petnuchová - projekt zameraný na ochranu , prevenciu a výchovu ku zdravému životnému štýlu
2. „Zelená škola“ – Cieľom Zelenej školy je znížiť dopad školy na životné prostredie - téma Voda
3. „ Hovorme o jedle“ – V dňoch 16.- 20.10.2017 žila naša škola v duchu zdravého stravovania a zdravého životného štýlu. Zapojili sme sa do celoslovenského projektu „Hovorme o jedle“ , v rámci ktorého boli vyhlásené denné témy: Chlieb, pečivo, obilniny, cestoviny, zemiaky, Plytvanie potravinami, Zelenina, ovocie, orechy z našich sadov, Odkiaľ jedlo pochádza, Mlieko a mliečne výrobky od slovenských kravičiek, Dodržiavaj pitný režim, Mäso, hydina, ryby, vajcia, Sleduj informácie na obale potravín – Značka kvality SK, Tuky a cukry z domácich surovín, Jedz a hýb sa. Ku každej téme sme uskutočnili niekoľko zábavno-výchovných a pre žiakov (i dospelých) poučných aktivít. Aktivity sa navzájom prelínali a jedna nadväzovala na druhú. Všetky mali však spoločný cieľ – vychovať zdravých a uvedomelých mladých ľudí, vytvoriť u nich základ zdravého spôsobu života natrvalo, schopných predať myšlienky zdravého povedomia svojmu blízkemu, či širšiemu okoliu. Veríme, že sa nám tento cieľ podarilo splniť a žiaci sa hravou a zábavnou formou naučili veľa o tom ako jednoducho, hravo, natrvalo, ale hlavne chutne podporovať svoje zdravie.
Všetky témy sme spolu s p. uč. Sarnovskou spracovali a do súťaže sme zaslali 10 prezentácií a 10 metodických listov. V celoslovenskom meradle, spomedzi 306 škôl, sme sa v poslednej vyhlásenej téme „Jedz a hýb sa!“ stali víťazmi a pre školu získali 330€ a zlatý diplom- p .uč. Petnuchová, Sedláková, Novická, Sarnovská, Kirovová.
4. „Volkswagen Slovensko“- enviroprojekt - získali sme 2 500€ na revitalizáciu školského skleníka - p. uč. Sedláková, Petnuchová
5.“Erasmus+ KA2“ – pripravili sme pre vzácnych medzinárodných hostí vzorové netradičné hodiny
Čiastkové žiacke projekty - žiaci 5. a 6. ročníka – tvoria a prezentujú vytvorené projekty na tému „ Dreviny“, „Môj domáci miláčik“, „Zdravá výživa“, „Poznaj rastliny v triede“, „Lesný ekosystém“
-žiaci 7. ročníka – tvoria a prezentujú svoje projekty na tému „Nákazlivé ochorenia a ochrana zdravia“, „Recyklácia a separácia“, „Požiar a jeho hasenie“
-žiaci 8. ročníka – tvoria a prezentujú svoje projekty na tému „Zem v pohybe“ , „Cesta do hlbín Zeme“
-žiaci 9. ročníka – tvoria a prezentujú projekty na tému „Slovensko – náš domov“, „Cestujeme po Slovensku
Najkrajšie projekty žiakov sú vystavené v interiéry školy.
Besedy:„ Zdravé zúbky“, „Prevencia proti HIV a AIDS“, „Zdravý životný štýl“ s Dr. Kollárovou z RÚVZ v Košiciach (p. uč. Petnuchová)
Záujmová činnosť: „Veda nás baví“ – žiaci 6., 7. roč. - p.uč. Sedláková
Na výučbe predmetov prírodopis a chémia využívame učebnice týchto autorov:
Biológia:
Biológia pre 5. ročník základných škôl
Autori: PaedDr. Mária Uhereková, PhD., Mgr. Ida Hantabálová, Mgr. Angelika Matľáková, RNDr. Zuzana Ondrejičková, Mgr. Andrej Sitár, Ing. Iveta Trévaiová, 2009
ISBN 978-80-8091-130-0
Biológia pre 6. ročník základných škôl
Autori: PaedDr. Mária Uhereková, PhD., Mgr. Ida Hantabálová, Mgr. Angelika Matľáková, RNDr. Zuzana Ondrejičková, Mgr. Andrej Sitár, Ing. Iveta Trévaiová, 2009
ISBN 978-80-8091-180-5
Biológia pre 7. Ročník základnej školy a 2.ročník gymnázia s osemročným štúdiom
Autori: PaedDr. Mária Uhereková, PhD., Ing. Iveta Trévaiová, Mgr. Angelika Matľáková, RNDr. Zuzana Piknová, Mgr. Andrej Sitár, Mgr. Ida Hantabálová, PaedDr. Katarína Čumová, 2011 ISBN 978-80-8091-221-5
Biológia pre 8. Ročník základnej školy a 2.ročník gymnázia s osemročným štúdiom
Autori: PaedDr. Mária Uhereková, PhD., Ing. Iveta Trévaiová, Mgr. Angelika Matľáková, RNDr. Zuzana Piknová, Mgr. Andrej Sitár, Mgr. Ida Hantabálová, PaedDr. Katarína Čumová, 2011
ISBN 978-80-8091-221-5
Biológia pre 9. Ročník základnej školy a 4. Ročník gymnázia s osemročným štúdiom
Autori: PaedDr Mária Uhereková, PhD. a kol.
ISBN 978-80-89431-34-2
Chémia:
Chémia pre 8.ročník základnej školy a 3.ročník gymnázia s osemročným štúdiom
Autori: RNDr. Helena Vicenová, 2011
ISBN 978-80-8091-223-9
Chémia pre 7. ročník základnej školy a 2. ročník gymnázia s osemročným štúdiom
RNDr. Helena Vincenová, doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.
ISBN 978-890-8091-427-1
Chémia pre 9. ročník základnej školy a 4. ročník gymnázia s osemročným štúdiom
RNDr. Helena Vicenová, doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.
ISBN 978-80-8091-267-3
Geografia:
5.ročník:
GEOGRAFIA (pre 5.ročník základných škôl)
Autori: RNDr. Ivan Ružek,PhD., PaedDr. Monika Ružeková, RNDr. Peter Likavský CSc., RNDr. Mária Bizubová
ISBN 978-80-8042-571-5
6.ročník:
GEOGRAFIA (pre 6.ročník základných škôl a 1.ročník gymnázií s osemročným
štúdiom) Autori: RNDr. Peter Likavský CSc., RNDr. Ivan Ružek,PhD., PaedDr.Zuzana Vaňková, PaedDr. Monika Ružeková
ISBN 978-80-8042-572-2
7.ročník:
GEOGRAFIA (pre 7.ročník základných škôl a 2.ročník gymnázií s osemročným štúdiom)
Autori: doc. RNDr.Ladislav Tolmáči,PhD., NDr.Daniel Gurňák,PhD., RNDr. František Križan,PhD., RNDr.Terézia Tolmáčiová,PhD.
ISBN 978-80-8042-608-8
8.ročník:
GEOGRAFIA (pre 8.ročník základných škôl a 3.ročník gymnázií s osemročným štúdiom)
Autori: RNDr. Ivan Ružek,PhD., RNDr. Peter Likavský CSc.
ISBN 978-80-8042-629-3
9.ročník:
GEOGRAFIA (pre 9.ročník základných škôl a 4.ročník gymnázií s osemročným štúdiom)
Autori: prof. RNDr.Ladislav Tolmáči,PhD., NDr.Daniel Gurňák,PhD., RNDr. František Križan,PhD, prof. RNDr. Viliam Lauko, CSc.
ISBN 978-80-8042-188-2
Alternatívne učebnice:
Prírodopis a biológia: 5.ročník: Uhereková, Hantabálová
6.ročník: I.Hantabálová, Kvasničková a spol
7.ročník: R.Linc
8.ročník: R.Aubrecht
9.ročník: I.Hantabálová
Chémia:
Chémia pre 7. ročník základnej školy a 2. ročník gymnázia s osemročným štúdiom
RNDr. Helena Vincenová a kolektív
8.ročník: Tomeček,Adamkovič
9.ročník: Šimek, Šramko
Pr. : Prírodoveda 9. roč. , I. Hantabálová, Pracovný zošit : Biológia pre 5. ročník, Biológia pre 6. ročník
Ch. : Chémia pre 8. a 9. roč. , Joniaková
TÉMY LABORATÓRNYCH PRÁC
Biológia
5.ročník:
1. Pozorovanie a rozlišovanie jedlých a jedovatých húb
2. Poznávanie a rozlišovanie schránok mäkkýšov (ulitníkov a lastúrnikov).
3. Pozorovanie stavby tela ryby
4. Pozorovanie a spoznávanie rastlín okolia
6.ročník:
1. Pozorovanie buniek cibule
2. Pozorovanie vnútornej stavby Črievičky veľkej
3. Stavba tela kvitnúcich rastlín
4. Pozorovanie stavby tela dážďovky
7.ročník:
1. Stavba vtáčieho vajca
2. Vonkajšie prejavy činnosti srdca a prejavy dýchania
3. Prejavy dýchania.
4. Prvá pomoc pri poraneniach kože poranenia kože.
5. Ochrana zdravia.
8.ročník:
1. Pozorovanie a rozlišovanie minerálov a hornín.
2. fyzikálne vlastnosti minerálov
3. Pozorovanie a rozlišovanie hornín
4. Pozorovanie a rozlišovanie usadených hornín
5. poznávanie skamenelín
9.ročník:
1. Pozorovanie a poznávanie húb
2. Rozlíšenie životných procesov živočíchov podľa funkcií orgánových sústav.
3. Základná stavba organizmov
4. Mikroskopické pozorovanie a odlíšenie bunkovej stavby tiel organizmov.
5. Návrh optimálneho životného prostredia.
Chémia:
Laboratórne práce z Chémie pre 9.roč.
1) Chemické výpočty a reakcie
2) Dôkaz uhlíka a vodíka v organickej zlúčenine.
3) Kyselina octová a jej vlastnosti
4) Dôkaz vitamínu C v ovocí a zelenine
Laboratórne práce z Chémie pre 8.roč
1) Dôkaz vodíka
2) Dôkaz kyslíka
3) Meranie PH
4) Neutralizácia
5) Príprava solí
Laboratórne práce z Chémie pre 7.roč
1) Filtrácia
2) Kryštalizácia
3) Skúmanie rôznych druhov vôd
4) Rozklad peroxídu vodíka
5) Hasenie plameňa oxidom uhličitým
|