Aktivizujúce metódy na hodinách matematiky
Cieľ čiastkových činností:
- viesť žiakov k uvedomeniu si potreby geometrie v bežnom živote,
- využívať inovatívne metódy a formy vyučovania (prenesená vyučovacia hodina, projektová metóda),
- budovať a rozvíjať počítačovú gramotnosť žiakov,
- upevňovať matematickú terminológiu, naučiť žiakov vyberať najdôležitejšie informácie z daného učiva,
- upevniť dôveru žiakov vo vlastné schopnosti,
- hravou formou a pomocou príkladov z bežného života priblížiť a uľahčiť žiakom osvojenie základných poznatkov z matematiky,
- preverovať vedomosti hravou formou,
- učiť sa s radosťou
Zhodné zobrazenia pomocou interaktívnej tabule a projektu
Počas teoretickej prípravy sa žiaci oboznámia s pojmami osová a stredová súmernosť. Tieto poznatky získajú prostredníctvom interaktívnej tabule (predvádzanie elektronických prezentácií pripravených na danú tému, práca s dynamickým softwarom Cabri Geometria, GeoGebra). Práca s interaktívnou tabuľou umožňuje používať aj programy, ktoré sú prístupné na internete.
Na vyučovacie hodiny venované teoretickej príprave bude nadväzovať technická príprava. V rámci nej sa žiaci naučia pracovať s digitálnym fotoaparátom a spracovať získané fotografie.
Najdôležitejšou časťou čiastkovej činnosti je práca v teréne. Počas prenesenej vyučovacej hodiny (vychádzka do mesta) budú žiaci nachádzať osovo alebo stredovo súmerné objekty. Tieto objekty zdokumentujú pomocou digitálneho fotoaparátu, fotografie spracujú v grafickom editore (odstránenie nepotrebných častí, dokreslenie osi alebo stredu súmernosti). Výsledky svojej práce spracujú v prostredí textového procesora (doplnenie charakteristiky objektu) a vytlačia na farebnej tlačiarni. Takto vytvorené projekty budú prezentovať pred svojimi spolužiakmi.
V rámci čiastkovej činnosti budú žiaci používať moderné didaktické prostriedky (napr. závesná tabuľa Zhodné zobrazenia, moderná rysovacia súprava) a nástroje IKT (napr. počítače, interaktívna tabuľa, digitálny fotoaparát, tlačiareň, dataprojektor).
Výsledkom týchto činností budú prípravy vyučovacích hodín vytvorené expertom a rôzne prezentácie s otázkami a úlohami vytvorené učiteľom a žiakom.
Ukážky pracovných listov a prezentácie
Prezentácia    Pracovný list č.1    Pracovný list č.7    Pracovný list č.8
Takto sme pracovali
Zahrajme sa na architektov
V rámci čiastkovej činnosti si žiaci precvičia matematické učivo v rámci projektových úloh. Projektové úlohy budú pozostávať z niekoľkých na seba nadväzujúcich čiastkových úloh.
Ukážka projektovej úlohy "Stavba domčeka":
1. etapa: Žiaci navrhnú domček, vypočítajú spotrebu kartónu na výrobu domčeka a nábytku, spotrebu baliaceho papiera, farby na vymaľovanie stien.
2. etapa: Žiaci zistia aké jednotky povrchu a objemu sa používali kedysi a aké sa používajú inde v Európe resp. v celom svete. Získané informácie spracujú formou referátu.
3. etapa: Žiaci navštívia technické múzeum. Oboznámia sa s dávnymi spôsobmi merania, váženia.
4. etapa: Žiaci nakreslia projekt domčeka, siete jednotlivých častí nábytku.
5. etapa: Žiaci vytvoria básničku, poviedku, príbeh o celej realizácií projektu.
6. etapa: Žiaci spracujú priebeh svojho projektu pomocou prostriedkov IKT, budú ho prezentovať pred spolužiakmi.
• Overovanie vedomostí netradične